Еще ссылки по теме:
http://autoservice.net.cn/htdocs/ltxxlr.asp?ID=6667
Вольволин грит, что их масло тоже мона пользовать на Вольво, хотя не совсем понятное (пока) утверждение, поскоку спецификации Дексрон и JWS 3309, считаются несовместимыми
http://img.photobucket.com/albums/v624/ ... ure569.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v624/ ... ure568.jpg
Глебушка! На тебе цыфорки
NEW DEALER STOCK, VOLVO TRANSMISSION FLUID - AUTOMATIC TRANSMISSION. A MINERAL OIL SUITABLE FOR AW55-50SN AND AW50-42LE. THE OIL PROVIDES AN EASY GEAR CHANGE AT LOW TEMPERATURES AND OPTIMUM PROTECTION AT HIGH TEMPERATURES.
IMPORTANT: THE OIL IS NOT TESTED OR SPECIFIED UNDER STANDARDS OTHER THAN THOSE INDICATED IN THIS LISTING. IN ORDER TO SPECIFY THE CORRECT OIL FOR THE CAR, ALWAYS CHECK THE OWNER'S MANUAL FOR THE CAR
TECHNICAL DATA:
DENSITY: 870 Kg/ cu M
BASE: MINERAL OIL
LOWEST FLOW POINT: -65.2F
FLASH POINT: 388F
VISCOSITY @ 104F: 40 sq mm/sec
VISCOSITY @ 212F: 7.5 sq mm/sec
VOLVO PART NUMBER 1161640.
This is the Manual trans fluid data sheet
NEW DEALER STOCK, VOLVO TRANSMISSION FLUID - SYNTHETIC. A MULTIGRADE SYNTHETIC OIL INTENDED FOR MANUAL TRANSMISSIONS IN PASSENGER CARS. THE OIL HAS VERY GOOD LOW TEMPERATURE PROPERTIES AND ENABLES SMOOTH GEAR CHANGES DOWN TO -40F.THE LOW FRICTION CONTRIBUTES TO LOW FUEL CONSUMPTION. RECOMMENDED FOR ENGINES SUCH AS M56, M58, M90 AND M5M52. THE FLUID HAS BEEN SPECIALLY DEVELOPED FOR THESE TRANSMISSIONS AND HAS NO EQUAL ON THE MARKET. IT OFFERS VERY GOOD GEAR CHANGING AND LOW TEMPERATURE PERFORMANCE.
IMPORTANT: THE OIL IS NOT TESTED OR SPECIFIED UNDER STANDARDS OTHER THAN THOSE INDICATED IN THIS LISTING. IN ORDER TO SPECIFY THE CORRECT OIL FOR THE CAR, ALWAYS CHECK THE OWNER'S MANUAL FOR THE CAR
TECHNICAL DATA:
QUALITY: API GL-4, VOLVO STD. 97308, 10; SAE 5W - 30, (SAE 75W)
DENSITY: 890 Kg/ cu M
BASE: SYNTHETIC
LOWEST FLOW POINT: -54.4F
FLASH POINT: 453F
VISCOSITY @ 104F: NE
VISCOSITY @ 212F: 10.5 sq mm/sec
VOLVO PART NUMBER 1161645.
http://www.volvoforums.com/m_35817/mpag ... ntable.htm
Есть официальное упоминание о спецификации JWS 3309.
Например
Service Bulletin (SBN) S70 / V70 AWD-2000 /V70 XC-2000-4-43-0029
Title: Hard transmission lockup engagement / disengagement.
Customer complaints regarding transmission lockup engagement / disengagement while driving at cruising speeds ( 90- 100 km/h / 55-60 mph ) may be due to coolant contaminated, degraded or overheated transmission fluid. As service solution, the transmission should be flushed/refilled using new, clean transmission fluid, meeting
JWS 3309 specifications.
Есть серьезные (но пока недостаточно проверенные) подозрения, что спецификация TYPE-4 (Тойота) соответствует JWS 3309 (так же как и Мобил и оригинал Вольво). Тойотовскую жижу достать попроще чем Мобил, и стоит она чуть более 200р. за литр. Пока все, нуна переварить узнанное. :)
ЗЫ Интересно, что на американских форумах, не увидел ни одного (!) высказывания, что мол нефик на такой машине экономить, берите оригинал. Все единодушно удивляются жадности Вольво и готовы подавать судебные иски, если их снимут с гарантии, за использование неоригинальной (но вроде бы соответствующей заявленной спецификации
) жижи для АКПП.